Here we are again! Vorige week hadden we het over een drukke week, maar dat was niets, vergeleken met de week die we nu achter de rug hebben. Aangezien het niet duidelijk was wat er op maandag moest gegeven worden, begonnen we de week met het beoordelen van de orals van Grade 8 en met het bijwonen van een grammaticales bij Sarah. Op dinsdag was Sarah afwezig en werden we gevraagd om wat lessen, naast de geplande lessen, over te nemen. Normaal gezien zouden we enkel elk een grammaticales in Grade 10 geven en opnieuw orals beoordelen, maar uiteindelijk stonden we daarnaast nog een uur in Grade 12 en gaven we nog een extra les voor Leslie in Grade 11. Woensdag was een rustigere dag aangezien we slechts twee uurtjes les gaven, maar we bleven tot 18u op school om lessen voor te bereiden. Donderdag gaven we onze eerste poeziëles in Grade 12 en dit vroeg heel wat voorbereiding. Op woensdagavond was er op school een Mental Health Awareness Evening en daar waren we ook aanwezig. We waren heel benieuwd naar deze avond, aangezien zoiets niet in Belgische scholen georganiseerd en/of besproken wordt. Zelfmoord blijkt een groot probleem te zijn in Zuid-Afrika en de student counseling van de school probeerde met deze avond de leerkrachten, leerlingen en ouders bewust te maken van instanties die hulp kunnen bieden. Na afloop bleven we nog wat om te helpen met opruimen. Dave, de directeur, stelde toen voor om ook eens andere Kaapse scholen te bezoeken en hij stelde zelf voor om wat mensen te contacteren. Na een lange dag kwamen we uiteindelijk rond 21u15 thuis, bekeken we nog wat onze lessen voor donderdag en vielen we als een blok in slaap. Donderdag werd zoals verwacht een ontzettend drukke dag. Thomas Reisenburger had ons gevraagd om twee klassen van hem over te nemen. We beoordeelden de orals in zijn Grade 8 en gaven de leerlingen van Grade 9 een literature test. Daarnaast gaven we ook nog de drie geplande lessen. We wisten al een tijdje dat we twee lessen over de Romantics en Ozymandias moesten geven en dat maakte ons zenuwachtig. In België hebben we allebei nog nooit een poëzieles gegeven en dus zeker niet voor de lessen Engels. Hier ging het onmiddellijk over een belangrijke stroming, een moeilijk gedicht en achttienjarigen aan wie we nog geen les gegeven hadden. Uiteindelijk bleek dat onze zorgen voor niets waren geweest. We vonden het allebei supertof om te doen! Onze mentoren waren in de wolken met onze aanpak en vertelden aan iedereen die het wilde horen dat we zulke goeie lessen gegeven hadden. Wat ons echt verbaasde en tegelijk heel blij maakte, is dat de leerlingen ongelooflijk geïnteresseerd waren en zelfs na de les vragen kwamen stellen over de Romantics. Op vrijdag gingen we verder met het tweede deel en door de leuke ervaring op donderdag hadden we totaal een zenuwen meer. Opnieuw werd het voor ons een interessante en fijne ervaring en werkten de leerlingen weer zeer geïnteresseerd mee. Opnieuw was Sarah afwezig en stond Tamara alleen voor Grade 12. Charlotte had de klas van Leslie, maar omdat Leslie nog andere dingen te doen had, werd ook zij alleen gelaten. Het was echt tof om alleen voor die klassen te staan en die fijne ervaringen te hebben. De rest van de dag stond volgeboekt met poëzielessen in Grade 9, grammaticalessen in Grade 10 en substitutielessen in Grade 11 en Grade 8. Zoals je kunt lezen, hebben we niet stil gezeten deze week. Vorig weekend keken we uit naar een drukke week waarin we normaal gezien twaalf lessen zouden geven, nu kijken we terug op een week waarin we uiteindelijk twintig lessen gaven. Alles is hier relax en is voor verandering vatbaar, dus hebben wij ook een variabel rooster. In België zouden we vaak stressen, maar hier lijken we ons stilaan in het Zuid-Afrikaanse ritme te vinden. We worden goed begeleid en mogen hen overladen met vragen en voorstellen. Eigenlijk zijn de leerkrachten de max! De school is eigenlijk een hele goede leerschool. We kunnen heel zelfstandig te werk gaan, hebben al veel bijgeleerd en worden vrij gelaten in onze aanpak (die we toch wat aan de Zuid-Afrikaanse aanpassen). Deze ervaring is super voor onze kennis en vlotheid van het Engels! De laatste dagen spreken we soms zelfs al Engels tegen elkaar.
Normaal gezien zouden we gisteren na school naar het strand van Camps Bay gaan, maar het weer liet ons wat in de steek. De dag begon met een enorme mistbank en de table cloth van de Table Mountain verdween pas in de late middag. We besloten dus maar om na school naar huis te gaan en op het gemak naar de winkel te gaan en ons klaar te maken voor ons avondje uit. Deze week stelde Leslie voor om met haar en haar dochter (die in Johannesburg woont, maar dit weekend in Kaapstad verblijft), naar een Afrikaanse voorstelling van The Magic Flute van Mozart te gaan kijken. We spraken af om 18u, gingen eerst eten in Simple Asia en vertrokken daarna naar The Fugard, een gerenoveerde kerk die nu als theater dient. We were blown away door de voorstelling! Het was eigenlijk een moderne versie van dit stuk en het werd volledig in een Afrikaans kleed gestopt. We hebben er eigenlijk geen woorden voor. Prachtig! Het bezorgde ons echt kippenvel!!! Tot zover onze week. We eigenlijk geen tijd gehad om dingen te bezoeken of nieuwe dingen te ontdekken. Of toch… De plaatselijke smoothie bar werkte als verfrissing tijdens het schoolwerk.
Laten we jullie even ons strak plan voorstellen. We zijn hier bijna vier weken en eigenlijk hebben we nog niet veel van Kaapstad gezien. Ons voornemen is dus om tijdens de week heel hard te werken zodat we tijdens het weekend wat tijd voor onszelf hebben. Deze week stond volledig in het teken van lessen en lesvoorbereidingen, dus hebben we drie dagen niets aan ons portfolio kunnen toevoegen. Vanochtend waren we opnieuw vroeg wakker en wilden we onmiddellijk opstaan om ons werk wat in te halen en jullie dit blogbericht te bezorgen. Aangezien we een half uur hebben moeten wachten om onze stuutjes te toasten (Italianen zijn geen vriendelijke mensen) is onze strakke planning al wat minder strak geworden, maar onze vrije dag kan bijna beginnen. Vanmiddag gaan we naar Long Street en morgen zoeken we, nadat we onze lessen hebben voorbereid, Clifton op.
Volgende week ziet er op dit moment wat rustiger uit. Maandag geven we les en zullen we helpen met een actie ten voordele van kanker. Leerkrachten en leerlingen zullen hun haar afscheren voor het goede doel en wij zullen dus eventjes kapsters van dienst zijn. Op woensdag zullen we de lagere school van Camps Bay bezoeken. We worden verwacht om 7u45 en zullen er een hele dag lessen volgen. We stelden dit zelf voor omdat we heel benieuwd zijn naar de aanpak van de lagere school. Naast het lesgeven zullen we ook wat helpen met de Pregnancy Awareness Week, helpen met verbeterwerk en opnieuw beoordelen van orals (skills en literatuur zijn hier het allerbelangrijkste). We hopen ook wat tijd te zullen hebben voor ons Afrikaans projectje (waarover we jullie al vertelden). Het is onze bedoeling om, samen met twee leerkrachten Afrikaans, te werken rond schooltaal(woorden) en instructietaal. Ook al is het Afrikaans hier een vaak gesproken taal, toch hebben heel wat leerlingen problemen met dit schoolvak. Ze begrijpen vaak niet wat er gezegd wordt en/of begrijpen de instructietaal niet. We willen dus een soort verzameling maken van deze schooltaalwoorden en de instructietaal en dit in een soort woordenboek gieten. Voorlopig is het idee nog niet uitgewerkt, maar hopelijk komt daar deze week wat verandering in.
Voilakes si, jullie hebben weer wat lectuur. Baaie dankie om onze berichten te lezen.
X
Geen opmerkingen:
Een reactie posten