zaterdag 27 februari 2010

Teaching experience

Dag vrienden

We're back! It's been a while, maar we hebben het heel druk gehad! Op deze warme en rustige zaterdagavond hebben we toch even tijd gevonden om jullie wat te laten weten over het reilen en zeilen in Zuid- Afrika. Het is hier nog steeds fantastisch en het wordt telkens beter. Terwijl we dit bericht typen, verbeteren we nog wat toetsen Engels van Grade 8.

De voorbije week was voor ons vrij interessant aangezien we bij heel wat verschillende dingen betrokken werden. Zo namen we wat subtitutielessen over, verbeterden we toetsen Engels van Grade 8 en 11, deden we heel wat administratieve taken, gaven we zelf enkele uren les... Binnenkort houden we ons ook bezig met ons eigen Afrikaans projectje, maar daar horen jullie later meer over. Over enkele weken is er een Pregnancy Awareness week op school en ook hier zullen we een handje kunnen toesteken en kunnen meehelpen met de voorbereidingen.

Op woensdag gaven we onze eerste echte les Engels. Het eerste uur van de dag stonden we in Grade 9. Charlotte in de klas van Thomas Reisenburger; Tamara in de klas van Kelly Brooker. Onze eerste les was een grammar-les en ging over de punctuation marks. We proberen ons aan te passen aan de manier van lesgeven in Zuid- Afrika (weinig creatief), maar toch maken we gebruik van de methodes die we ook in België gebruiken. Beide mentoren waren zeer tevreden over onze manier van aanpakken, omdat ze zagen dat onze creatieve instap effectief was om de leerlingen onmiddellijk te boeien en bij de les te houden. 

Op vrijdag hebben de leerlingen hebben een spelling test en deze week mochten wij die test geven. Het verliep als volgt: we dicteerden de twintig woorden en plaatsten de woorden in een zin om een context te scheppen. Na het dicteren gingen we na of alle leerlingen alle woorden op hun blad hadden. Daarna verwisselden de leerlingen hun blad met dat van hun buur en begonnen we met de verbetering. Enkele leerlingen spelden het woord hardop en wij schreven de correcte spelling van de woorden op bord. De leerlingen verbeterden elkaars test en gaven na afloop aan welke score ze hadden. Alle leerlingen schrijven alle fouten die ze gemaakt hebben, vijf keer correct.
Achteraf namen we de spelling tests nog even door en merkten we dat de leerlingen niet altijd even accuraat zijn in hun verbeteringen (sommige leerlingen lieten fouten staan; anderen verbeterden correcte woorden).

Het volgende uur gaven we een poetry lesson. Dit was voor ons allebei de vuurdoop als het op poëzielessen aankomt. We hadden dit nog nooit gedaan (zelfs niet tijdens de stages Nederlands) en het was voor ons dus wel spannend en interessant tegelijk. Bij het voorbereiden moesten we echt goed nadenken hoe we dit zouden aanpakken, maar uiteindelijk is het ons gelukt om deze poetry lesson goed voor te bereiden. 
Beide mentoren waren zeer tevreden over onze lessen en waren vol lof over onze instap. De methodes die we in België gebruiken, worden hier dus wel gesmaakt. Ze vinden het goed dat we de leerlingen kunnen boeien en warm maken voor de les. Het bespreken van het gedicht verliep vlot en de leerlingen werkten goed mee.

Tijdens het vierde lesuur zaten we in de lerarenkamer te werken en kwam Kelly ons vragen om haar laatste uur over te nemen. Ze moest om de een of andere reden vroeger weg en zocht dus iemand om les te geven in Grade 8. De leerlingen hadden een toets gemaakt en scoorden blijkbaar allemaal zeer slecht. Ze vroeg ons om een grammar les te geven en bepaalde Parts of Speech opnieuw uit te leggen.
We gingen akkoord en begonnen onmiddellijk met het voorbereiden van de les. We moesten natuurlijk eerst nagaan wat en hoe zij die dingen al gezien hebben en hoe wij het zouden aanpakken. In België zouden we stressen, maar hier lukte het ons om rustig over de les na te denken en uit te werken. Omdat we het belangrijk vonden dat de leerlingen niet enkel de theorie zagen, maakten we een werkblad met een variëteit aan oefeningen.

De les verliep vrij vlot. We werkten goed samen en het lukte ons om de leerlingen bij de les te houden. Ze leken het te begrijpen en dus verliep het maken van de oefeningen vrij vlot. Het was een productief half uur en wij waren best tevreden.

We hebben tot nu toe nog niet zo veel les gegeven, maar de ervaringen die we tot nu toe hadden, waren super! Het valt ons op dat, ook al zijn de leerlingen het niet gewoon bepaalde regels te moeten respecteren, ze onze regels toch goed opvolgen. Tijdens onze observaties dachten we dat de leerlingen onze lessen/ klassen op stelten zouden zetten. Nu weten we dat de leerlingen zo rumoerig zijn omdat ze geen regels opgelegd krijgen.                                                                 Volgende week zullen we normaal gezien 12 lessen geven, dus het begint ook voor ons steeds drukker te worden. WE LIKE! 

Het zijn vrij drukke dagen en de tijd vliegt!!! De schooldagen vliegen echt voorbij (time flies when you're having fun), we leren heel wat bij, we amuseren ons rot (zowel op school als in de Zebra Crossing), we hebben toffe en superlieve collega's, het is hier prachtig weer... Wat wil een mens nog meer?

We proberen ook nog wat andere dingen te doen dan naar school gaan en voor school werken... Zo gingen we deze week na school met enkele leerkrachten wat drinken in Gardens, gingen we gisteren na school naar de zee (die overigens op 10 minuten wandelafstand van de school ligt), aten we gisteren overheerlijke pasta in The Pasta Factory en proefden we voor het eerst overheerlijke Zuid-Afrikaanse witte wijn.

Na een veel te warme nacht (omdat onze kamer als een bakoven was, werden we wakker en maakten we vannacht even een wandelingetje in de frisse lucht), waren we deze ochtend weer heel vroeg wakker. We werkten aan de stageportfolio en hadden dus een vrij productieve voormiddag. Vanmiddag gingen we naar Gardens (waar enkele winkels zijn), maar vonden net als vorige week niets. Morgen is het opnieuw laundry day (terwijl de was wast, gaan we wat drinken in Raffiki's) en daarna zullen we nog wat voor school werken en natuurlijk nog wat genieten van ons weekend.

See you laters, alligators... It's been a while crocodile...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten